Billackering Vallentuna

Motorbloggen för motorälskare

Att äga en elbil – laddningen

Det är inte direkt någon brist på elbilsförare som förskräckt har märkt att batteriet börjat ta slut när det är många mil kvar till en laddstolpe eller den laddbox man har i hemmet. Har man tur är man i Stockholm eller annan större stad, men har man otur kan det vara långt bara till ett vanligt vägguttag. Även fast det är många aktörer som bygger ut sina redan stora nätverk av laddstolpar, är det fortfarande långt ifrån den tillgänglighet som ges när man kör en bil med bensin eller diesel. 

Fler stolpar byggs

De goda nyheterna är att det bara kommer att komma fler och fler laddstolpar runt om i landet. Tillgängligheten i Sverige får redan idag anses vara ganska god, och det är inte orimligt att anta att Sverige också kommer att vara i framkant framöver vad gäller detta. Är man dessutom i en större stad som Stockholm eller Göteborg är det aldrig långt till en elstolpe där det går riktigt snabbt att ladda. Särskilt i Stockholm finns det gott om dessa, även ute i förorterna. 

Den andra goda nyheten är givetvis att det är betydligt billigare att ladda en bil, än att tanka den. 

Priser

Att ladda via en laddbox sin elbil i Stockholm är billigt, i jämförelse med hur det ser ut när man är ute på vägarna. Dessa är sällan gratis, men å andra sidan är det inte heller särskilt ofta den genomsnittlige elbilsföraren behöver använda dessa. Bilen står troligtvis ändå hemma minst 8 timmar per dygn, och att ladda över natten i en laddbox är normalt inga bekymmer. 

”Bränslekostnaden” för en mil blir för många inte mer än 1,50 - 2 kronor, men givetvis kan det här variera lite grann. Det här förutsätter att man laddar hemma i vägguttag eller laddbox och kan jämföras med 7 - 10 kronor milen som en bensin- eller dieselbil kostar att köra. 

Slår vi det ut på lång sikt blir det tydligt att det är billigare. En elbil som kör 1 500 mil per år, och som enbart laddas hemma, kommer att dra ca 2 500 kWH årligen. Det här motsvarar en kostnad på ca 3 000 kronor om året. El, elskatt, moms och elnätsavgift är då inkluderat. 

En bensinbil kostar normalt det mångdubbla att köra, under samma förutsättningar. En del funderar över om elproduktionen i Sverige räcker till, eller argumenterar kanske för det. Många insatta skulle dock hävda att vi snarare har en överproduktion av el i landet. 

Räckvidd

Något som är värt att notera kring elbilar är att den faktiska räckvidden sällan stämmer överens med de siffror som biltillverkarna anger. Flera test har visat att räckvidden i praktiken faktiskt blir betydligt kortare än vad som anges. Vissa modeller har nästan hälften så stor räckvidd i praktiken av vad som anges. Den som pendlar inom en storstad, Stockholm exempelvis, bör inte lida alltför mycket av detta. Om man pendlar långa sträckor kan räckvidden dock bli ett problem. 

21 aug 2018