Billackering Vallentuna

Motorbloggen för motorälskare

Vilken bil blir 2017-års bil?

Det ska bli intressant att se vilken bil som kommer att utses till årets bil. Kommer det att bli en asiatisk bil med låg bränsleförbrukning, eller en tysk Opel med körglädje? Volvon har slutat vara var mans bil och tar sig alltmer in som SUV med stadskörning i den större klassen. Wolksvagen fortsätter vara en säker och trygg bil på motorvägen, medan Subaru går in som den säkraste bilen och som klarar av det japanska krocktestet bäst. Den sortens bilar som går bäst och som kommer som den största nyheten är utan tvekan elbilarna. Det spår Dagens industri fast. Regeringen har också aviserat att man kan tänka sig lägre skatt på alla elbilar och dem med låga koldioxidutsläpp.

Regeringen straffar bilar med höga avgas-halter

Mestmotor.se rapporterar om att bilar med höga koldioxidutsläppen drabbas av regeringens aviserade ”bonus-malus” vilket ger bilarna högre skatt än de som har snålare avgaser. Miljöbilarna får en skattelättnad under fem års tid medan miljö-dieselbilarna inte får någon sänkt skatt. Det gör dieselbilarna till de stora förlorarna under året som gått. På det sättet har politikerna visat vad de vill få landets konsumenter att göra. Deras bonus-malus-skatt kommer att träda i kraft i år. Sådan som vill undvika högre skatt på sin bil bör byta bil innan den 1 juli i år.

Tyskland förbjuder dieselbilar

På så sätt straffas dieselbilsägarna. Det är inte bara i Sverige som ägarna till de bilarna straffas. Även Tyskland går samma väg, där de övervägt förbud av dieselbilar. Det som för några decennier sedan såg ut som en ljus framtid för dieselbilarna med lägre bränsleförbrukning har under de senaste åren visat sig helt fel. Dieselbilarna har visat sig släppa ut kväveoxid, vilket man just för nämnda decennier sedan inte hade rätt kunskap om. Dessutom har EU lagstadgat om tillåtna halter av utsläpp av kväveoxider, vilket påskyndat förbudet mot dieselbilarna.

Regeringen vill tvinga fram elbilar

Förbudet och de högra skatterna är som en eld i baken på bilägare och vägs in i nya bilköpen. Även den svenska regeringen överväger ett behov av förbud av dieselbilar. Frankrike över väger ett försäljningsstopp av bilar med förbränningsmotor senast 2040, skriver Aftonbladet, medan Tyskland och Indien har som mål att bilar med förbränningsmotorer ska urfasas till 2030.

Det ska bli intressant att se hur den svenska marknaden kommer att utvecklas och om konsumenterna kommer att acceptera de nya elbilarna. Än så länge har vi ännu inte sett någon rusning efter elbilar. Det sägs att konsumenterna har makten över tillverkningsindustrin och att efterfrågan styr tillgången. Ännu har vi inte sett någon påfallande stor efterfrågan på elbilar.

Vilket väljer du? Och anser du att det finns tillräckliga batteristationer? Hur har du löst den frågan om du har en elbil? De flesta har än så länge valt hybridbilar. Var parkerar du den? Har du eget garage, eller parkerar du på gatan? Läs här om garage och garageportar.

9 jan 2018