Billackering Vallentuna

Motorbloggen för motorälskare

Reparationer och renovering av dieselmotorer

Dieselmotor är oerhört vanliga inom tung trafik, båtar och färjor och inom industrin. En dieselmotor är som en kolvmotor där bränslet tillförs i kompressionsfasens slutskede till skillnad mot till exempel bensinmotorn.  

Under kompressionstakten blir luften så varm så att bränslet som srutas in i slutskedet självantänder. I detta skede vänds kolven och kraften leds ner via vevstaken. Det är anledningen att dieselmotorn inte behöver tändstift. Det krävs istället glödstift vid kallstarter. Dieselmotorer drivs oftast med dieselolja. En dieselmotor har i regel lägre toppvarv än bensinmotorn och är mer bränslesnåla. Därför är diesel ett vanligare bränsle på tyngre fordon som till exempel lastbilar.

Motorrengöring 

Som alla motorer är det viktigt med underhåll för bästa prestanda och hållbarhet. Det vanligaste metoden för service av dieselmotorer är den klassiska att man plockar isär motorn och rengör den noggrant och tömmer den på olja och byter ut slitna delar. Det är en krånglig och tidskrävande process men den fungerar bra.

En ny metod som kommit fram är motorrengöring med vätgas. Den går snabbt och fungerar ok på personbilar. På bensin- och dieselmotorer pumpas det in vätgas i motorn via luftinsuget när den går på tomgång för att rengöra innandömmet. Sedan tillförs ett rengörande additiv i bränsletanken.

Hur går en motorrenovering till?

Många mekaniker renoverar dieselmotorer på plats. Det blir oftast smidigast eftersom om det rör sig om fordon är svårt att förflytta det till en verkstad. Och samma gäller entreprenadmaskiner, inom industrin och inom båt och fartyg. 

I ett första skede demonteras motorn för att se dess status och för att bedömma exakt hur omfattande renoveringen ska bli och vad som krävs. Det är ofta viktigt med tidsaspekten eftersom tunga fordon och maskiner kostar pengar när dem inte rullar. Driftstopp kan påverka hela produktionen och bli mycket kostsamt och göra att man inte håller deadline.

Efter demontering och undersökning bestäms passande åtgärder och kostnadsförslag. Allt dokumenteras noggrant och kunden får ett protokoll så denne kan se vad som är gjort. 

Ibland räcker det med vanligt service av motorn. Men det rekommenderas att göra en grundlig renovering efter ett antal beroende på hur mycket motorn går. Rengöring och oljebyten är ett måste för en motor att gå som den ska och att hålla för den hårda påfrestningen som dagligen sker, framför allt i industrin.

Ibland krävs det att slitna och trasiga delar byts ut eller lagas. Ibland kan det vara svårt att få fram delar till äldre motorer och behövs det tillverkas en ny. Motorblock, toppplock, vevaxlar och cylindrar är exempel delar som slits hårt. 

11 jun 2019

MOTORBLOGGEN

Välkommen till Billackering Vallentunas Motorblogg! Den här bloggen är för oss alla som älskar motorer och bilar. Vi är ingen traditionell bilblogg, utan vi skriver om det mesta som kan ha och göra med bilar, allt från transport, körskolor, lackering, bärgning och annat som kan vara nyttigt för bilförare. 

Njut av läsningen.