Billackering Vallentuna

Motorbloggen för motorälskare

Vad är motoroptimering?

Motoroptimering är kortfattat ”uppgradering för att få högre effekt och/eller lägre förbrukning”. Detta kan ske på flera olika sätt vilket gör att det idag även finns ett flertal namn på olika tjänster inom motoroptimeringen.

Hur sker motoroptimering?

Motoroptimering kan ske på något olika sätt men den mest heltäckande optimeringen sker genom att programvaran till bilen uppgraderas och finjusteras för att skapa en individuell optimering utifrån kundens önskemål. Det är därmed motorstyrenheten (hjärnan) på bilen som uppdateras. Detta förutsatt att det är en så ny bil att den främst är digitalt uppbyggd.

Vilka fordon kan motoroptimering ske på?

I princip alla motorfordon kan optimeras. Det vanligaste är att motoroptimering sker på bilar men det beror kanske främst på att antalet bilar är fler än exempelvis motorcyklar, båtar m.m. Men det finns företag som även tar in mopeder, båtar och andra fordon.

Vilka fördelar finns med optimering?

Optimering kan ske av flera olika skäl. Men i grunden handlar det om att optimera motorn utifrån olika önskemål. Genom att motorns effekt och även dess vridmoment ökar så ökar kraften vid körning. Därutöver skapas en effektivare förbränning vilket skapar en lägre bränsleåtgång.

Gäller min motorgaranti efter en optimering?

Det är en rekommendation att först höra med försäkringsbolaget innan en optimering sker. Detta åtminstone om du har en bil där motorgarantin fortfarande är gällande. Det finns även optimerare som ger en extra garanti som därmed täcker upp om motorgarantin inte går att utnyttja. Detta upp till en viss begränsad tid.

Ska jag uppdatera mjukvara – eller köpa trimbox/färdigprogrammerad handenhet?

Det som främst skiljer dessa två vägar till motoroptimering är hur anpassningsbara de är. Genom att uppdatera mjukvaran kan exakta inställningar göras vilket betyder att varje optimering är unik. Detta helt utifrån vad bilägaren önskar. Detta ska då ställas mot en trimbox eller färdigprogrammerade enheter som är mer statiska. Det betyder alltså inte att dessa metoder alltid är sämre – men att valbarheten blir sämre.

En trimbox kan även behöva tas bort inför en besiktning vilket gör att arbetet behöver genomföras minst två gånger per år. Den ska både bort och tillbaka återkommande. Med digital uppdatering av mjukvaran slipper man allt detta.

Varför motoroptimeras inte bilarna inför försäljning?

Dagens bilar är extremt optimerade. Tillverkarna gör allt de kan för att nå så höga resultat som möjligt för att skapa konkurrensfördelar. Men samtidigt behöver de alltid ha extrema säkerhetsmarginaler. Skulle det visa sig att ett litet fel uppstått kan de behöva både återta sålda bilar samt i värsta fall betala enorma skadestånd. Därmed skapar de säkerhetsmarginaler långt utöver det vanliga.

Samtidigt ska motorerna passa helt olika marknader. Bränslet ser något olika ut, reglerna kan vara olika och klimatet är olika. Att skapa anpassade motorer för exakt alla olika förutsättningar vore extremt dyrt och tidskrävande. Det är därmed bättre att köra en ”standardmotor” som sedan kunden själv får optimera om så önskas.

10 Dec 2017

MOTORBLOGGEN

Välkommen till Billackering Vallentunas Motorblogg! Den här bloggen är för oss alla som älskar motorer och bilar. Vi är ingen traditionell bilblogg, utan vi skriver om det mesta som kan ha och göra med bilar, allt från transport, körskolor, lackering, bärgning och annat som kan vara nyttigt för bilförare. 

Njut av läsningen.